Dibbe is back!

Warcraft, Starcraft och World Of Warcraft. Ja Blizzard har allt gjort en hel del bra spel och skapat en gäng av spelvärldens starkaste varumärken. Warcraft och Starcraft i all ära men den spelserie som står mig närmast hjärtat från spelgiganten är utan tvekan Diablo-serien. För alla er som känner som jag men har levt under en sten den senaste helgen så kommer jag här med härliga nyheter.


Under helgen vid Blizzard Entertainment Worldwide Invitational 2008 offentliggjordes att Diablo 3 är och tydligen har varit under utvecklig ett bra tag. På eventet visades bland annat en 20 minuter långt gameplay-demo där man fick se barbar klassens återkomst och även den nya klassen Witch Doctor som påminner en hel del om Necromancern från Diablo 2. Det man fick se på demon antyder att spelet inte är långt ifrån att vara klart och det skulle inte förvåna mig ifall det släpps någon gång nästa år. Jo jag vet, Blizzard är inte ett företag som gillar att stressa men allt det där var pre-WoW. I dagsläge har Blizzard så stort kapital att det troligtvis kommer korta ner utvecklingstiden betydligt.


För mer satanisk information gå in på http://www.blizzard.com/diablo3.


Kommentarer
Postat av: Alex

Kommer bli så jäkla bra :)

2008-06-30 @ 10:18:38
Postat av: Thomas

Jag tror inte att det har varit en ekonomisk fråga när Blizzard har varit lite sega med spelen. Är det nått som kostar pengar så är det en försenad produkt.

Det handlar nog om kvalité. Även om Blizzard har en konstig åsikt om vad som är bra så får man väl hålla med om att kvalitén är hög på deras spel.

2008-06-30 @ 19:31:47
Postat av: Knez

Visst men förut när de producerade ett spel så var nästan hela företaget på det spelet men nu har de tillräckligt med kapital för att sätta mer folk på olika projekt. Alltså mer pengar = mer folk. Det handlar inte om lite sega heller utan det var fan flera år innan de släppte Diablo 2. Om man kollar på demon så ser det ut som att själva kodningen redan är klar vid första visningen. Antingen är de snabba eller så har de hållt på med det i hemlighet ett bra tag.

2008-06-30 @ 19:39:48
URL: http://digitaltguld.blogg.se/
Postat av: Thomas

Nu är det självklar bara spekulationer om hur Blizzard jobbar, men jag tror att fler personer bara till viss del kan snabba på ett sånt här projekt. Den stora skillnaden mellan mindre pengar (mindre folk) och mera pengar (mer folk) tror jag ligger i att man kan ha flera projekt igång samtidigt.

Det verkar ju troligt också eftersom dom redan har kommit en bit på väg på D3 (som du påpekade) samtidigt som dom har vidareutvecklat WoW.

2008-07-01 @ 21:54:16
Postat av: Knez

Jo absolut men det är ju ganska troligt att med den enonomiska styrka de har idag att de skulle ha betydligt större Diablo-team än vad de hade för ca 10 år seda. Det gäller inte bara Diablo heller. Kolla på Starcraft 2 och hur snabbt det gick för dem att komma till slutfasen med det och samma sak med den nya WoW expansionen Wrath of the Lich King som de snart är färdiga med också. Tiden det tog för dem att få klart Diablo 2 expansionen var betydligt mycket längre än så. Sen tror jag att de kommer ta den tid det behövs för att få spelet så perfect som möjligt men jag tror dock att de kommer nå det målet snabbare med stort kapital.

2008-07-02 @ 06:05:37
URL: http://digitaltguld.blogg.se/
Postat av: Alex

Som objektiv åskådare måste jag säga att det låter som ni har bra poänger båda två, kan tänka mig att det är en kombination av mycket som påverkar i en sån här fråga. Vågar inte sätta mig in i diskussionen för mycket då jag inte är insatta i Blizzards flödesscheman. Hursomhelst är vi glada om vi får D3 så snabbt som möjligt :) Kommer du ta del i äventyret Thomas?

2008-07-02 @ 09:48:13
Postat av: Knez

Hehe Alex är lika diplomatisk som alltid ;)

2008-07-02 @ 16:20:44
URL: http://digitaltguld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0