Who's screwing who?

Hej igen mina glada små apor. Jag läser en hel del spelsidor och kollar på en del podcasts runt om på nätet och jag har fastnat för ett fenomen, kanske rent av ett problem som finns i denna branch. Ahhh ni kanske anar vad jag ska göra nu, jag slår ihop mitt intresse för tv-spel med mitt intresse för ekonomi och se vad det blir av det, shitsandwitch eller kanske något bra.

Som några av er kanske vet är Gamestop västvärldens största återförsäljare av tv-spel, ta inte detta för absolut fakta men jag är ganska säker på att de också äger Game som har butiker lite här och var i vårt avlånga land.

Problemet jag tänkte ta upp har att göra med marknaden av begagnade spel, nu tänker ni säkert "Hur kan detta vara ett problem Davide?", jo det ska jag berätta nu om ni lugnar er lite. Gamestop eller Game låter oss byta in begagnade spel mot nya. Lägger du fram 2 - 3 begagnade spel får du ett nytt för ett lägre pris, inte säker på ifall man får det helt gratis. Sen säljer de dem begagnade spelen tillbaka till oss konsumenter för ca 100 kr billigare än ett nytt. Visst vi blir våldtagna men det är inte allt.

Säljer Game ett nytt spel så kommer deras vinstmarginal vara liten eftersom utgivarna och utvecklarna måste få sin andel som är ganska stor per sålt exemplar. Detta gillar de såklart inte. Genom att köpa begagnade spel av oss kringgår de denna avgift och höjer sin marginal. Man kan argumentera att det är i deras rätt eftersom de har köpt spelet av oss konsumenter och de har all rätt att göra vad de vill med det men man måste inse att de konkurrerar med utvecklarna med deras egen produkt, de stjäl kunder av utvecklarna. Det är pengar som borde gå till utvecklarna så att de kan utveckla bättre spel åt oss, inte fylla sina egna fickor. Detta är också anledningen varför Games personal försöker övertala oss att köpa begagnade spel och varför hyllan för begagnade spel är det första man ser när man kommer in i butiken, mer kulor i kassan helt enkelt.

Utgivarna och utvecklarna kan inte heller bojkotta Gamestop eftersom deras storlek kommer påverka försäljningen negativt. Släpper man ett spel genom Gamestop kommer folk lätt kunna få tag på det, gör man inte det förlorar man kunder. Detta är också en av anledningarna att marknaden går mot digital distribution eftersom då kringgår spelutvecklarna den giriga mellanhanden, nackdelen är att jag får mindre häftiga spel förpackningar att ha i min hylla.

Vad tycker ni mina vänner?

P.S
Efter mycket tjat och många önskningar kommer han här igen.

BANG!

Kommentarer
Postat av: Namn

jag gillar alexander...

2009-10-02 @ 16:13:01
Postat av: David

Vem gör inte det? ;)

2009-10-02 @ 16:44:00
Postat av: That dude

Ovanstående kille talare måste vara en mycket vis man (eller kvinna) :)

Vad läsare du ska få när dessa bilder återkommer :)



En intressant synpunkt du har på det hela. Och kan både förstå och hålla med i resonemanget men då kan man ju se det hela från en entreprenörskapssynvinkel istället. En stor idé med att tjäna pengar handlar ju om att hitta nya affärsidéer och planer. DICE hade en intressant variant där de gjorde ett "ploj" battlefield gratis för användare och sedan finansierade detta med reklam inuti spelet. Att hitta alternativa distribueringskanaler är ju alltid ett sätt som du säger då ofta i digital form. MMO är ju en annan variant, eller att man tar en månadsavgift trots att det inte är MMO.



Vet inte om jag kan klaga på återförsäljarna då givetvis de har varit smarta nog att hitta merförsäljning samt höja sina marginaler, däremot kan jag tycka det är synd att inte pengarna går tillbaka till utvecklarna. Men likaså är det ju då upp till dem att hitta en alternativ form av inkomst. Många produktutvecklare, speciellt inom mjukvara erbjuder ju billiga licenser för sina produkter men om man däremot vill ha support eller service kan det kosta multum. Likt Ryan Airs tjänster där själva flygen är billiga men allting runt omkring kostar extra.



Ska givetvis inte göra detta till ett debattforum men en intressant punkt du drar upp ändå. Jag kan dock tycka att det är upp till spelutvecklarna att hitta alternativa inkomstkällor än de klassiska över bänk planerna. Om marknaden förändras gäller det att hänga med, annars går man under. Det är ju evoluation. (Å andra sidan kan man ju debattera att om utvecklarna går under kommer även återförsäljarna att göra det då de inte har produkter att sälja, då blir det verkligen marknad för de begagnade produkterna, och vad vore retroaffärer i stil med Super potato (http://www.akihabaranews.com/en/review-78-Super+Potato,+THE+place+for+gamers,+HDTV.html) vara utan den begagnade marknaden? ) :)

2009-10-02 @ 16:49:16
Postat av: David

Jo så är det ju absolut, marknaden håller ju på att förändras med DLC och nerladdning av spel på Xbox Live och PSN men ifall jag gillar det eller inte vet jag inte. Jag kanske är lite oldschool och vill ha förpackningen, känns äkta på något sätt. Men visst är det så, som tur är så anpassar sig tv-spels branchen snabbare än låt säga musik-branchen. Men som du säger det är en levande organism som förändras hela tiden. Vi får se hur det slutar. Bra kommentar, tackar ;)

2009-10-02 @ 16:55:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0