Recension: Valkyrie Profile: Lenneth

Plattform: PSP   Genre: RPG   Utvecklare: Enix, tri-Ace

Det har slagit över till år 2000 för några månader sen. Det nya milleniumet är här och allt vad Y2K heter är sedan läge glömt. Under detta år släppte Enix ett av tidernas bästa spel men sannolikheten att du har hört talas om det och inte minst spelat det är väldigt liten. Innan detta monopol som finns inom rollspelsgenren idag fanns det två giganter som ägnade sig huvudsakligen åt rollspel, nämligen Squaresoft och Enix. Trots att de båda spelföretagen var jämnstora i Japan så hade Squaresoft en väldigt mycket större marknad i USA där Enix inte hade fått något riktigt fäste och var ett relativt okänt företag.

Du kanske undrar varför du inte känner igen titeln Valkyrie Profile. Anledningen är att den engelskspråkiga versionen bara släpptes i USA och i en väldigt liten upplaga och därför är detta ett spel som inte bara de flesta européer utan många amerikaner missade på grund av det låga antalet exemplar som släpptes. Ironiskt nog är detta ett av dem bästa, om inte DET bästa som någonsin har kommit från Enix. Idag har Valkyrie Profile vuxit till nästan legendarisk status och hyllas av folk världen över som ett av tidernas bästa rollspel. Äntligen får vi i europa också smaka på Enixs magi i nyutgåvan Valkyrie Profile: Lenneth till PSPn men om du är en samlare som jag och är sugen på att skaffa dig ett av original exemplaren till PlayStation så får du vara beredd på att hosta upp närmare 2000sek på ebay, happy hunting.

En liten del av min samling. Såååå stolt.

Bland asar och valkyrior:

Oron sprider sig genom Valhall. Det blåser en hård och kall vind, en vind som kan komma att förinta både Midgård och Valhall om den inte stoppas. Tiden att rusta för krig är nu. Oden, asarnas konung, kallar på en av sina tre valkyrior för att ge henne en uppgift av största betydelse. Du tar rollen som Lenneth, en av de tre valkyriorna och din uppgift är att färda till Midgård och rekrytera stolta, fallna krigares själar för att strida sida vid sida med asarna när världens undergång, Ragnarök, närmar sig.

Valkyrie Profile: Lenneth är ett minst sagt intressant spel. Det är en hybrid mellan ett RPG och ett sidscrollande plattformsspel som även är tidsbaserat. Att säga att spelet är tidsbaserat är egentligen ett missledande påstående men jag ska utveckla lite. Hela spelet är uppdelat i vad som kallas för kapitel och varje kapitel har ett totalt antal perioder. Varje gång du lämnar världskartan och går in i en grotta eller stad så går det åt ett visst antal perioder och när dem är slut går du till nästa kapitel. När du är på världskartan och trycker på startknappen så går Lenneth in i ett meditativt stadium som passande kalla för spiritual concentration. Detta gör att man "scannar" hela världen för att se vart man ska gå härnäst. Man kommer alltid att hinna gå till alla ställen och göra allt som finns tillgängligt under varje kapitel eftersom spelet är väldigt generöst med perioder och man behöver inte oroa sig för att man ska missa en massa saker. När man väl är klar med allt som finns att göra under det kapitel man nu är på så kommer man oftast ha en hel del perioder kvar. Det enda sättet man kan tabba sig på är genom att gå ut och in ur en och samma stad eller grotta flera gånger och på så sätt onödigt spendera sina perioder.

Under varje kapitel kommer man samla på dig några själar av fallna krigare. Dessa kommer att vara ens party medlemmar som man kan levla upp, equipa med olika vapen och rustningar och de kommer även vara uppdelade i olika klasser. Alla själar har olika stats, special attacker och även klass specifika vapen och rustningar man kan equipa dem med. En magiker kan tex inte equipa ett tvåhandssvärd och plåtrustning medans en warrior inte kan equipa en robe och wand. Man kan ha fyra medlemmar i sitt party åt gången inklusive Lenneth och man kan även byta party medlemmar när man vill. Man kommer dock samla på sig betydligt många fler själar än man kan använda åt gången. I början av varje kapitel kommer Oden be dig att skicka upp själar av en eller flera krigare som uppfyller vissa kriterier. De kanske måste ha en viss färdighet eller också måste de vara av en viss klass. Under kapitelts gång ska man alltså skicka upp en krigare som man tycker passar kriterierna och i slutet av kapitelet kommer man att bli betygsatt av Oden och Freya. Ju bättre utförd uppgift ju bättre pris belönar Oden dig med.

Stridssystemet i Valkyrie Profile: Lenneth är väldigt annorlunda och väldigt action tungt. Det är ett text baserat stridssystem som skulle kunna likna en mängd andra rollspel förutom en stor skillnad, nämligen combo systemet. Varje karaktär i partyt är tilldelad en knapp på PSP kontrollen. Kryss, fyrkant, trekant eller cirkel. Beroende på vilka vapen medlemmarna har equipade kan man slå olika antal gånger per turn med tre gånger som max. Vissa vapen kanske tillåter dig att slå en gång per turn men gör mer skada i gengäld, medans vissa vapen låter dig slå tre gånger men gör mindre skada och dem grymmaste vapnena låter dig slå tre gånger och gör bra skada vid varje slag. När det är ens tur att attackera trycker man på knapparna i olika kombinationer för att bilda en combo med alla party medlemmar. Detta fyller en combo mätare och när den går över 100 är det dags att frigöra helvetet över dina fiender med hjälp av ens special attacker. Hur snabbt combomätaren fylls på beror på vapnena som man har equipade. Vissa karaktärer kan utan hjälp av dem andra medlemmarna fylla på combomätaren och använda sina special attacker.

Valkyrie Profile har ett av RPG-världens bästa stridssystem.

När man befinner sig i grottor och städer så tar spelet formen av ett sidscrollande plattformsspel där man får hoppa en hel del för att hitta alla hemligheter. Lenneth kan även skapa kristaller på väggar, golv och tak och använda dem som platå för att ta sig till ställen som annars vore omöjliga att nå. Något som ofta irriterer i många RPGn är random encounters som ofta avbryter en när man håller på att utforska omgivningen men i Valkyrie Profile finns inte detta fenomen. Man ser alla fiender hela tiden och man kan även förvandla dem till kristaller för att använda dem som avsatser eller om man bara vill undvika en fight. Om man å andra sidan är sugen på en strid är det bara att gå in i fienderna. Grottorna innehåller en hel del pussel och man kommer klia sig i huvudet både en och annan gång innan man kommer på lösningen.

RPG + plattform = Ja tack!

Presentationen da? Om ordet pixel perfection någonsin har varit ett passande ord så är det i det här fallet. Valkyrie Profile: Lenneth är ett vackert spel som har klarat att åldras med äran i behåll och det gör sig riktigt bra på PSPans skarpa widescreen skärm. SquareEnix har även skapat nya CG filmer till PSP versionen som är riktigt vackra och man blir ständigt att tappa hakan när man inser hur grym grafik den lilla PSPan kan spotta ut.

Slutsats:

I mina ögon lever Valkyrie Profile upp till den legend den har skapat. Jag tycker Valkyrie Profile ett spel som står och slåss högst uppe på toppen av RPG stegen med andra stortitlar som Xenogears och Final Fantasy 7. Har du en PSP så gå ut och köp detta spel. Har du inte en PSP så är detta en av dem största anledningarna att köpa en. Vi i europa fick aldrig uppleva detta mästerverk år 2000. Tillåt inte dig själv att missa det en andra gång.