Kvadraten och den gyllene kon.

Hade någon frågat mig för 10 år sedan vilket som var mitt favorit spelföretag så hade jag troligtvis svarat Squaresoft och hade någon frågat mig vilken som var min favorit spelserie så hade jag tveklöst svarat Final Fantasy. Om någon hade frågat mig samma sak idag så känner jag att fanboyen inom mig skulle vilja ge samma svar som för 10 år sedan men den objektiva kritikern inom mig skulle tveka. Anledningen till mitt minskande förtroende är på grund av SquareEnixs överexploatering av varumärket Final Fantasy.

Spinoffs, remakes, prequels, sequels, filmer, anime, manga, AHHHHHHH!! Jag vill inte veta vad som hände före eller efter Final Fantasy VII men lik förbannat måste jag se Advent Children och jag måste spela Crisis Core för, va fan, det är ju Final Fantasy VII! Självklart visste jag redan någonstans i bakhuvudet att varken det ena eller det andra skulle nå upp till mina skyhöga förväntningar och det enda som kvarstår är en besvikelse som ett straff för att jag vågade hoppas. Sluta pissa på mina minnen SquareEnix! "Leave him alone! Leave Cloud alone!!". Vill ni göra något bra? Ge oss då ett Final Fantasy VII med next-gen grafik med resten orört. Då kanske jag förlåter er.


Final Fantasy är en produktions och marknadsförings-dröm. Ur produktionssynvinkel är man till skillnad från tex Star Wars inte bunden till något universum eller några karaktärer utan man har helt fria händer att skapa en helt ny värld. Vad är det då som binder samman Final Fantasy-spelen förutom alla moogles och chocobos? Det är titeln som är den gemensamma faktorn. Final Fantasy är ett mycket starkt varumärke som osar kvalitet. Man skulle kunna sätta titeln på en hög med skit och det skulle sälja bra.


Vissa spel är som en öl, man trycker gärna i sig några var varannan helg men det känns inte som något speciellt eller extraordinärt. Sen har vi spel som Final Fantasy som är spelvärldens fina viner. Dessa ska endast avsmakas ca var femte år och inte svepas varje helg. De ska ligga i en vinkällare under några år och sakta ta form. Tyvärr så ser SquareEnix på sin skapelse som en "cash machine", en gyllene ko som man kan mjölka i all oändlighet. Om de fortsätter i denna takt fruktar jag att de kommer reducera ett av spelvärldens mest kvalitativa varumärken till rollspelsgenrens Madden. Om några år sitter vi kanske och väntar på Final Fantasy 2015. Är det ingen annan som känner att mjölken börjar surna?
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0